Wielu dietetyków alarmuje, że poranny posiłek jest niezbędny, by prowadzić zdrowy tryb życia. Sieci handlowe coraz częściej podpierają się tym argumentem w komponowaniu ofert promocyjnych. W gazetkach handlowych można znaleźć wiele promocji produktów powszechnie uważanych za śniadaniowe. Przyjrzała się im firma FOCUS Research International, by sprawdzić, jakie marki reklamowały się najczęściej w ciągu ostatnich dwóch lat.
„Kawa czy herbata?” – od tego pytania zaczyna dzień wielu konsumentów. Jedni wybierają napój w zależności od nastroju, inni mają stałego faworyta. W gazetkach handlowych licznymi promocjami cieszyły się obie te kategorie. Biorąc pod uwagę liczbę modułów w gazetkach promocyjnych hiper- i supermarketów oraz hurtowni i sklepów typu Cash & Carry, największą popularnością wśród kaw cieszyła się marka Tchibo. Na drugim miejscu znaczną ilością ofert mogła pochwalić się marka Jacobs. Jednak w badaniu wielkości powierzchni zajmowanej w gazetkach hiper- i supermarketów, to marka Jacobs mogła pochwalić się najwyższym wynikiem. W publikacjach hurtowni i sklepów Cash & Carry prym pod tym względem wiodła marka Tchibo, a marka Jacobs spadła na piąte miejsce – wygląda na to, że promocje tej marki kierowane są przede wszystkim do klientów detalicznych. Co ciekawe, w gazetkach hurtowni dużą popularnością cieszyły się polskie marki, takie jak Woseba i MK Cafe.
Liderem w kategorii herbaty, który wyraźnie wyróżnił się ilością modułów promocyjnych w gazetkach, została bez wątpienia marka Lipton. Pod względem ilości zajmowanej powierzchni reklamowej wyprzedziła ona konkurencję w gazetkach zarówno hiper- i supermarketów, jak i hurtowni. Najliczniej promowana była czarna herbata ekspresowa Lipton Yellow Label, jednak, co ciekawe, w gazetkach hurtowni i sklepów Cash & Carry w 2017 roku na prowadzenie wybiła się herbata smakowa Lipton Owoce Leśne.
Jednym z najpopularniejszych śniadaniowych dań, ze względu na łatwość przygotowania i pożywność, są płatki z mlekiem lub jogurtem. Nabiał, jako źródło wapnia i fosforu, ma dostarczyć energii na cały dzień, z kolei producenci płatków śniadaniowych prześcigają się w reklamowaniu nie tylko zawartości witamin i minerałów, ale także oryginalnych, słodkich dodatków. Co prawda, w gazetkach handlowych w badanym okresie najczęściej pojawiały się klasyczne płatki kukurydziane Nestlé Corn Flakes Bez Glutenu, jednak równie popularne okazały się smakowe Nestlé Nesquik Kuleczki i Mlekołaki Choco Kulki. Marka Nesquik była zresztą ogółem najczęściej promowana pod względem ilości modułów w gazetkach. Zaraz za nią w rankingu znalazły się marki Nestlé Corn Flakes Glutenfree oraz Cini Minis i Mlekołaki Choco. Marka Nestlé Corn Flakes Glutenfree zajęła natomiast pierwsze miejsce w rankingu wielkości zajmowanej powierzchni w gazetkach hiper – i supermarketów. Z kolei biorąc pod uwagę powierzchnię gazetek hurtowni, na prowadzenie wysunęła się marka Mlekołaki Choco. W 2017 roku deptały jej po piętach takie marki jak Kupiec i Cheerios, by w roku 2018 ustąpić miejsca Nestlé Corn Flakes Glutenfree.
W kategorii mleko prowadziła marka Łaciate, zarówno pod względem liczby modułów, jak i zajmowanej powierzchni w gazetkach. W przypadku jogurtów wyniki okazały się bardziej zróżnicowane. W liczbie modułów prym wiodły marki Zott: Jogobella i Primo. Niewiele mniej odnotowały marki takie jak OSM Piątnica i Danone Fantasia. Podobnie prezentował się ranking zajmowanej powierzchni w gazetkach hiper – i supermarketów. Inaczej było w hurtowniach i sieciach Cash & Carry: chociaż w 2017 roku na pierwszym miejscu również znalazła się marka Jogobella firmy Zott, na drugim była już marka Danone, która z kolei rok później odnotowała wynik niższy o prawie 12% na rzecz marek takich jak Primo i OSM Piątnica.
Kawa i herbata są nieodłącznym elementem prawie każdej gazetki promocyjnej. Szeroka oferta płatków śniadaniowych i nabiału może wskazywać na to, że mimo pospiesznego trybu życia śniadanie wciąż odgrywa ważną rolę dla wielu konsumentów. Popularne marki płatków śniadaniowych, takie jak Nesquik czy Mlekołaki, słodkimi dodatkami i oryginalnymi kształtami mają zachęcić rodziców do zakupu dla swoich pociech właśnie ich produktu. Producenci kuszą klientów nie tylko argumentami odnoszącymi się do zdrowia, liczy się także oryginalny smak i wygląd.
Agnieszka Smarzewska
FOCUS Research International